Уповноважена особа у сфері публічних закупівель у своїй діяльності стикається з багатьма питаннями, які виникають через труднощі, пов’язані з трактуванням законодавства України. Нагальним питанням для багатьох уповноважених осіб залишається необхідність подання антикорупційної декларації (декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування – надалі декларація).
Національне агентство з питань запобігання корупції своїм роз’ясненням «Щодо застосування окремих положень Закону України “Про запобігання корупції” (надалі-закон) стосовно заходів фінансового контролю (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунку)» від 29.12.2021 р. № 11 (надалі-Роз’яснення) внесло ясність у питання необхідності декларування доходів уповноваженими особами.
Нижче наводиться повний текст Роз’яснення.
Згідно п. 43 Роз’яснення Національне агентство з питань запобігання корупції зазначає, що уповноважені особи подають декларацію за загальними правилами.
Разом з цим, уповноважена особа з питань закупівель окремо не зазначена у ст. 3 Закону. Водночас ці особи можуть бути суб’єктами декларування у разі зайняття ними посад (набуття ними статусу), визначених ст. 3 Закону.
Приклад 1
Уповноваженою особою Уповноваженою особою з питань закупівель в установі, що належить до сфери управління державного органу, визначено особу, яка працює спеціалістом у юридичному відділі.
Така особа може бути суб’єктом декларування у разі виконання нею організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій (обов’язків).
У відповідності до п. 25 Роз’яснення у цілях визначення суб’єктів, на яких поширюється дія Закону (відповідно до п.п. «и» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону), під «посадовими та службовими особами інших державних органів» слід розуміти працівників державних органів, які:
1) здійснюють функції представників влади;
2) обіймають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій.
До представників влади належать, зокрема, працівники державних органів, які наділені правом у межах своєї компетенції ставити вимоги, а також приймати рішення, обов’язкові для виконання юридичними і фізичними особами незалежно від їх відомчої належності чи підлеглості (п. 1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 26.04.2002 № 5 «Про судову практику у справах про хабарництво»).
Адміністративно-господарські функції (обов’язки) – це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в різному обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, їхніх заступників, керівників відділів підприємств тощо.
Організаційно-розпорядчі функції (обов’язки) – це обов’язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ, організацій, структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.
Щодо інших працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування або технічні функції, то їх можна визнати посадовими чи службовими особами лише за умови, що разом із цими функціями вони виконують організаційно-розпорядчі або адміністративно-господарські функції (обов’язки).
Приклад 2
Уповноважена особа є керівником сектору або підрозділу з питань закупівель, а отже, наділена організаційно-розпорядчими функціями (бо має підлеглих, організовує роботу такого підрозділу – абз. 3 п. 2.2. Примірного положення про уповноважену особу).
Така особа є суб’єктом декларування.
Приклад 3
Уповноваженою особою з питань закупівель є працівник патронатної служби, у якого немає підлеглих.
Така особа не є суб’єктом декларування.
Приклад 4
Уповноваженою особою з питань публічних закупівель визначено економіста загальноосвітньої школи. Чи повинна така особа подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування?
Така особа не є суб’єктом декларування.
Розділ VII Закону регулює питання подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Згідно з ч.5 ст. 45 Закону дія розділу VII цього Закону не поширюється на посадових осіб закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері соціального обслуговування населення, соціальної та професійної реабілітації осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, соціального захисту ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, охорони здоров’я (крім керівників закладів охорони здоров’я центрального, обласного, районного, міського (міст обласного значення, міст Києва та Севастополя) рівня), освіти (крім керівників вищих навчальних закладів та їх заступників), науки (крім президентів Національної академії наук України та національних галузевих академій наук, перших віце-президентів, віце-президентів та головних учених секретарів Національної академії наук України та національних галузевих академій наук, інших членів Президії Національної академії наук України та президій національних галузевих академій наук, обраних загальними зборами Національної академії наук України та національних галузевих академій наук відповідно, керівників науково-дослідних інститутів та інших наукових установ), культури, мистецтв, відновлення та збереження національної пам’яті, фізичної культури, спорту, національно-патріотичного виховання, військовослужбовців військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також військових посадових осіб з числа військовослужбовців військової служби за контрактом осіб рядового складу, військової служби за контрактом осіб сержантського і старшинського складу, військовослужбовців молодшого офіцерського складу військової служби за контрактом осіб офіцерського складу, крім військовослужбовців, які проходять військову службу у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.
На підставі вищезазначеного, питання чи потрібно подавати декларацію уповноваженій особі з питань публічних закупівель залежить від багатьох факторів, а саме: у який сфері працює особа, чи здійснює вона організаційно-розпорядчі або адміністративно-господарські функції та інше.
Ви можете безкоштовно поставити питання нашим спеціалістам у розділі КОНТАКТИ.