
Відміна торгів через порушення законодавства у сфері публічних закупівель — практика Антимонопольного комітету України.
Вимоги Скаржника (чому відміна торгів?)
Скаржник повідомляє про порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі та просить, зокрема, зобов’язати Замовника скасувати рішення про відміну Процедури закупівлі.
Пояснення Замовника
Замовник шляхом завантаження на веб-портал Уповноваженого органу не надав пояснення по суті Скарги.
Позиція АМКУ згідно рішення №3485-р/пк-пз від 26.02.2024 року
У ході розгляду Скарги, інформації, одержаної за Скаргою та інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, встановлено наступне.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, Замовником 08.02.2024 розміщено інформацію про відміну Процедуру закупівлі.
Скаржник не погоджується з рішенням Замовника щодо відміни Процедури закупівлі, виходячи з наступного.
Скаржник зазначає, що Замовник відмінив (скасував) закупівлю на підставі пункту 2 пункту 50 Особливостей, а саме — через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом
таких порушень. 08.02.2024 Замовник оприлюднив повідомлення про відміну торгів та додав до нього Протокольне рішення (ПРОТОКОЛ) Олександрівської селищної ради від 08.02.2024 про відміну торгів.
У протоколі зазначено, що допущена помилка у назві предмета закупівлі. При внесенні змін до тендерної документації на електронному майданчику немає технічної можливості змінити план закупівель, а тому такі зміни предмета закупівлі призведуть до порушення законодавства у сфері публічних закупівель, так як інформация зазначена в плані закупівель буде відрізнятися від оголошеного тендеру.
Скаржник не згоден з рішенням замовника в повному обсязі, вважає останнє необгрунтованим та таким, що суперечить законодавству України.
Скаржник також повідомляє, що відповідно до п. 15 Особливостей предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708. Згідно з п. 3 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 предмет закупівлі товарів i послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 i 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного
закупівельного словника. Частиною 4 ст. 23 Закону передбачено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретну марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обгрунтованим та містити вираз «або еквівалент». Замовником було визначено предмет закупівлі у наступній редакції: «Сміттєвоз iз системою змінних кузовів BIBA BAC-1001/1 на шасі JAC №-120 (або 3 еквівалент) (ДK 021:2015: 34140000-0 Великовантажні мототранспортні засоби)». Тобто, Замовник не вчинив жодної помилки в назві предмета закупівлі. Тому, зазначена Замовником підстава для відміни закупівлі є необгрунтованою та не відповідає пп. 2 п. 50 Особливостей.
Враховуючи вищенаведене, Скаржник вважає що в даному випадку у Замовника відсутні будь-які правові підстави для відміни закупівлі, а посилання Замовника на пп. 2 п. 50 Особливостей є незаконним. Обгрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом iнтересів з приводу рішення, дії чи бездяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель i внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Отже, скаржник стверджує, що Зазначені дії порушують права i законні інтереси Скаржника щодо даної закупівлі, оскільки Скаржник має намip прийняти участь у тендері, а Замовником зазначена підстава відміни закупівлі яка не відповідає дійсності. Замовник зазначає, що під час проведення Закупівлі Замовником самостійно було встановлено порушення: допущена помилка у назві предмета закупівлі.
Замовником був проведений аналіз та оцінка можливостей усунення порушення (допущеної помилки).
У Замовника є можливість внести зміни до оголошення та тендерної документації і повторно оприлюднити їх уже з правильним предметом закупівлі, але предмет закупівлі товару з неправильною назвою зазначено і в річному плані закупівель, адже в електронній системі закупівель відображається статус плану, і якщо план перебуває у статусі «Оголошено закупівлю», то внести до нього зміни вже неможливо.
Зазначені порушення на цьому етапі Закупівлі неможливо усунути чи виправити, тому Протокольним рішенням (Протоколом) від 08.02.2024 було прийнято рішення про відміну Закупівлі на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей здійснення публічних
закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами і доповненнями) (далі – Особливості) та з зазначенням в електронній системі закупівель підстави для відміни процедури щодо Закупівлі.
Відповідно підпункту 2 пункту 50 Особливостей Замовник відмінив відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Замовник самостійно виправив порушення, допущене у документах, які були підготовлені упродовж здійснення державних закупівель з метою уникнення відповідальності.
Враховуючи вищенаведене Замовник вважає, що в даному випадку Закупівля підлягає відміні, а підстава для її відміни є обґрунтованою та правомірною.
Прийняте рішення жодним чином не порушує права та законні інтереси Скаржника, щодо наміру прийняти участь у закупівлі, так як Замовником 08.02.2024 року були оголошені відкриті торги на закупівлю ДК 021:2015: 34140000-0 Великовантажні мототранспортні засоби (Сміттєвоз із системою змінних кузовів на базовому шасі з колісною формулою 4х2). Закупівля зареєстрована за ідентифікатором № UA-2024-02-08-014373-a.
У ході розгляду зазначеного питання встановлено наступне.
Відповідно до пункту 50 Особливостей Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог
законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу, причина відміни – неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель.
Замовником на веб-порталі Уповноваженого органу розміщено протокол уповноваженої особи від 08.02.2024, в якому зазначено, зокрема, наступне: «Під час проведення Закупівлі встановлено такі порушення: допущена помилка у назві предмета
закупівлі.
При внесенні змін до тендерної документації на електронному майданчику не має технічної можливості змінити план закупівель, а тому такі зміни предмета закупівлі призведуть до порушення законодавства і сфері публічних закупівель, так як інформація зазначена в плані закупівель буде відрізнятися від оголошеного тендеру.
Зазначені порушення на цьому етапі Закупівлі неможливо усунути чи виправити.
Відповідно підпункту 2 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
Враховуючи викладене. Закупівля підлягає відміні». Замовник не довів правомірність відміни Процедури закупівлі та те, що причини
відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель не внаслідок дій/бездіяльності Замовника.
Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, Замовник неправомірно відмінив тендер з наведених підстав.
Неправомірно відмінивши тендер, Замовник порушив вимоги пункту 50 Особливостей.
Досвідчені юристи та спеціалісти нашої компанії допомагають учасникам грамотно скласти скаргу та подати її до Антимонопольного комітету України, Замовникам надати пояснення до органу Оскарження. Більш детальна інформація, ціни ТУТ.
Інформація отримана з сайту https://prozorro.gov.ua/.